Mowi.miljobilde3

Slik skal Mowi skape større verdi fra laksen i Herøy

Morten Hofstad Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Mowi vil skape 12 nye arbeidsplasser i Herøy på høyere foredlingsgrad – en strategi norsk fiskeindustri har slitt med i mange år.

En viktig årsak til at foredling av norsk fisk er så krevende å få til, er tollbarrierene på foredlede fiskeprodukter inn i EU-markedet. Foredlet fisk er ikke en del av EØS-avtalen.

Men nå satser Mowi likevel på at merkevaren «Mowi Pure», gryteklare lakseprodukter, skal gjøre forskjellen som kan skape verdier og arbeidsplasser i Norge.

Stolte og glade

Slakteriet i Herøy har tidligere gjort forsøk på å produsere filet av fisken som allerede er slaktet på anlegget, men denne aktiviteten har av ulike årsaker blitt lagt nå.

I Herøy er de uansett glade for at dagens 130 ansatte, nå vil få tilskudd at 12 nye arbeidsplasser.

– Vi er stolte og glade for at vi får denne satsingen, Dette er et resultat av god prestasjon i Mowi nord, sier fabrikksjef Jan Erik Kvingedal.

Spørsmål om markedsstrategi, volum, og hvor mye som skal investeres i Herøy blir sendt videre til konsern-ledelsen.

Men i toppledelsen i Bergen velger man å holde kortene litt tett til brystet i påvente av
kvartalspresentasjonen 12. februar.

Roser samarbeidet

Ordfører i Herøy, Eldbjørg Larsen (Ap), gleder seg over vekst og nye arbeidsplasser på Herøy. Hun trekker fram at et godt samspill mellom kommune og næringsliv er viktig. 

– Med en så stor bedrift i kommunen er det helt nød-
vendig å legge til rette for utvikling, sier ordføreren, som ble orientert om planene, sammen med kommunestyret, onsdag.

– Kommunen har alltid vært positive, og det har vært utrolig viktig for oss, understreker Kvingedal. 

Han tror det nye initiativet vil kunne få positiv påvirkning på den eksterne slaktingen. 

– Det er en kontinuerlig etterspørsel av filet, og vi er allerede inne i logistikkflyten. Dette kan gjøre oss til en attraktiv slaktepartner. Fileten skal til slutt ut på et marked, så her nytter det ikke å se på hverandre som konkurrenter, sier han. 

Omstilling

Ifølge Kvingedal har det vært utelukkende positive tilbakemeldinger på prosjektet, selv om det vil kreve både omstilling og hardt arbeid. 

– Mange av de ansatte på fabrikken har jobbet der i veldig mange år. Dette gir nye mål og ny motivasjon, sier Kvingedal.

– Folkene våre liker utvikling, og liker å stake ut kursen. Når vi setter oss mål når vi dem – det er bare slik vi er, avslutter han.

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter