Vurderer å 
kutte supplybåt

Statoil og BP vurderer å kutte en av to supplybåter i Sandnessjøen.

TO KAN BLI EN: Skandi Mongstad og Island Chieftain ved kai på Horvnes. foto: Leif Steinholt

Petro Puls: Morten Hofstad
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   75070321

Statoils logistikkleder i Sandnessjøen bekrefter at det foregår vurderinger av kapasiteten på supplytjenestene ut fra Sandnessjøen.
- Ingenting er bestemt, sier Kjell Magne Tysnes til Helgeland Blad. BP ønsker foreløpig ikke å kommentere saken.

To til en
Statoil benytter Skandi Mongstad for frakt til Norne, mens BP benytter Island Chieftain for frakt til Skarv. I nærmeste framtid forlater riggen Transpocean Spitsbergen Norne-området.
Da vil de to oljeselskapene trolig ikke ha riggaktivitet utenfor Helgeland før kanskje tidligst høsten neste år når Statoil starter produksjonsboringen på Aasta Hansteen. BP har signalisert at de ikke vil bore mer på Skarv før i 2017. Uten rigger i aktivitet, faller godsmengden drastisk.
Lav riggaktivitet i minst 12-18 måneder framover har ført til at både Asco og Helgelandsbase siden i fjor høst har varslet permitteringer. Representanter for Helgelandsbase og Asco var mandag ikke tilgjengelig for kommentar.

Få rigger
Av annen riggaktivitet utenfor Nordland i år, er foreløpig bare Noreco-brønnen Verdande bekreftet. Riggen skal støttes av Asco. Til høsten er det ventet at Centrica skal bore en brønn ved Aasta Hansteen, men hvem som får logistikkoppdraget er foreløpig ikke kjent.
Oljeselskapet E.ON er klar til å bore letebrønnen «Terne», 18 kilometer sørøst for Skarv. Men logistikkoperasjonen skal likevel, av uklare årsaker, gå fra Kristiansund.

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
Sales Executive,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
Marketing Manager,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter