Prestisjeprosjektet Goliat blir trolig ett år forsinket

Kostnadssprekken er allerede 7,5 milliarder.

 

Eni forhandler nå med det sørkoreanske Hyundai-verftet for å takle forsinkelsene og begrense kostnader. Internt hos operatøren Eni regnes som svært lite sannsynlig at plattformen kan reise fra verftet som planlagt og installeres på feltet i år, skriver Dagens Næringsliv

Forhandler med verftet

Så langt har Eni offisielt holdt fast på at det ikke kommer nye forsinkelser. Men nå åpnes det også offisielt opp for det som en stund har vært klart internt.

Goliatplattformen har allerede gått på stor kostnadssprekk. Foreløpig pris er 38,5 milliarder kroner – en sprekk på 7,5 milliarder kroner. Det er enorme utfordringer Goliat-lisensen, med operatøren Eni i spissen, nå står overfor i Sør-Korea.

I Enis orientering til Petroleumstilsynet i desember skrives det om dårlig produktivitet og liten fremgang. Mellom Eni og verftet pågår det nå forhandlinger om hvordan man skal kunne løse prosjektet uten at arbeidet skal stoppe helt opp. Da vil kostnadene eskalere ytterligere. Goliat-lisensen er redd for å kjøre et for tøft løp mot verftet og i neste omgang risikere at verftet ikke prioriterer jobben med å ferdigstille plattformen.

Manglende styring

Oljedirektoratet la ifjor frem en rapport som konkluderer med at dårlig planleggings­arbeid og manglende prosjektstyring fører til overskridelser på 50 milliarder kroner. Dette er en regning som staten tar 78 prosent av, cirka 40 milliarder kroner i kostnader for skatte­betalerne.

 

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter