Til Horvnes, fra New York

 

TIL VÆRNES: Den 47 tonn tunge transformatoren kom flybåren fra New York til Værnes i helgen, med en Antonov 124. foto: Bente Welland

Morten Hofstad - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Søndag 2. november oppsto kortslutning i en transformator for høyspent elektrisitet på Skarv. Dette medførte at gassproduksjonen måtte stenges ned.

Lager strøm

Transformatoren omdanner høyspent strøm fra det gassfyrte kraftverket på Skarv. Strømmen fra transformatoren brukes blant annet til kompressorene som driver gasseksporten gjennom rørledning sørover til landterminalen Kårstø i Rogaland. På grunn av skaden på den ene av flere transformatorer, går gassproduksjonen på Skarv for tiden på rundt 60 prosent av full kapasitet.
Kortslutningen etterfulgte et sammenbrudd i en ventil tidligere på høsten, som lammet oljeproduksjonen på Skarv i over tre måneder.

Sendt med fly
I helgen landet ett av verdens største transportfly på Værnes med en ny transformator fra produsenten Hunterdon Transformer i New Jersey, fløyet inn fra Newark utenfor New York.
Transformatoren veier rundt 47 tonn. Fra Værnes ble transformatoren fraktet på trailer til Asco på Horvnes i Sandnessjøen. Nå venter klargjøring før løft og transportsikring på en supplybåt.
Rullebanen i Bodø er for tiden ikke i stand til å ta landinger med fly av typen Antonov 124, ifølge Avisa Nordland.

Lokal jobb
Det er Helgeland V&M som har fått oppgaven med å skifte ut den ødelagte transformatoren.
– Vi har hatt 10 mann ute for å klargjøre flyttingen, forteller prosjektleder i Helgeland V&M, Bjørn Martinsen.
Transformatoren som er ødelagt må først flyttes under dekk fram til en luke, og så løftes ut på åpent båt-dekk. Derfra skal den tunge komponenten løftes over i en supplybåt. Den nye transformatoren må så løftes inn på Skarv-skipet samme vei som den gamle ble fraktet ut.
Operasjonen har fellestrekk med utskiftingen av en defekt motor i en av skipets brannpumper, som også ble utført av Helgeland V&M.
Løfteoperasjonene er avhengig av rolig vær ute på feltet, noe som statistisk er sjelden på denne tiden av året.
– Nytt utstyr er hentet inn for å bidra til at operasjonen kan gå under noe høyere sjøgang enn man kanskje kan forvente, sier Martinsen.

TUNG TRANSPORT: Prosjektleder i Helgeland V&M, Bjørn Martinsen med transformatoren som skal installeres på Skarv-skipet. Den 47 tonn tunge enheten ankom Horvnes med trailer tirsdag morgen. foto: Morten hofstad

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter