Forbereder bygging i dypet

 

Foto: Morten Hofstad

Morten Hofstad - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Nå starter installasjonen av fin-
mekanikken på Aasta Hansteen-feltet, for første gang på så store havdyp i Norge.Konstruksjonsfartøyet Normand Oceanic, med sine 157 meters lengde, er blant de største skipene som har anløpt Sandnessjøen, og uansett ett av de mest teknisk avanserte.

40 dager
Undervannsentreprenøren Subsea 7 er ved oppstart av et byggeprosjekt på Aasta Hansteen-feltet vest av Røst, som er planlagt å vare rundt 40 dager, inkludert tre anløp med såkalt «mobilisering» ut fra Sandnessjøen.
Bunnrammene som ble bygd på Strendene, ble tidligere i vår plassert ute i dypet på 1.300 meter. Normand Oceanic skal plassere 274 tonn tunge moduler i bunnrammene, som inneholder rør, ventiler, med hydrauliske og elektriske styringssystemer.
Når disse modulene går i sjøen utnyttes skipets dekkskran på 400 tonn nesten maksimalt, siden kran-wiren alene veier 100 tonn på 1.300 meters lengde. Modulene er levert og ferdigstilt av Aker Solutions i Egersund.

Presisjon
Prosjektingeniør Rolf Nes i Statoil, og projektleder Maria Eidesvik i Subsea 7 forteller om flere presisjonsjobber som skal gjøres, og som helst ikke bør by på overraskelser. Rørledningen Polarled skal ende opp i et 230 tonn tungt sluttstykke, som venter på kaikanten på Horvnes.
Når den 482 kilometer lange rørledningen senere i sommer legges inn til koblingsboksen på havbunnen, 1.300 meter nede, skal røret passe med en toleransegrense på maksimalt 90 centimeter i lengderetning.

Senere i sommer vil søsterskipet Skandi Acergy hente og installere 17 sugeanker fra Momek i Mo i Rana, som skal brukes til selve oppankringen av Aasta Hansteen-plattformen.

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
Sales Executive,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
Marketing Manager,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter