I dag krysset Polarled polarsirkelen

 

Fredag 21. august krysset gassrørledningen Polarled 66 grader 33 minutter nord og ble den første rørledning som tar norsk gassinfrastruktur nord for polarsirkelen. Polarled vil åpne opp en helt ny motorvei for gass fra Norskehavet til Europa.

Den 482 kilometer lange 36 tommers rørledningen strekker seg fra Nyhamna i Møre og Romsdal til Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet. Verdens største rørleggingsfartøy, Solitaire fra Allseas, gjør jobben og beveger seg sakte framover, nøyaktig 24,4 meter om gangen omtrent hvert sjette minutt, døgnet rundt.

God framdrift

Under oppstarten i mars ble røret trukket inn til Nyhamna. I løpet av september vil fartøyet være framme ved Aasta Hansteen-feltet, om været tillater det. Selv tidlig på høsten må man regne med å stoppe opp på grunn av bølger og vind. Det har nå vært en en lang periode med godt vær:

– Her går det kjempebra for tiden, vi har hatt bra forhold i mer enn 50 dager og 17. august satte vi rekord med 5,01 kilometer rør på en dag, sier Kenneth Aksel Kristensen, en av Statoils selskapsrepresentanter om bord på fartøyet.

Som nordlending er han ekstra stolt over å være med på å legge den aller første rørledningen som krysser polarsirkelen. Polarled blir også den dypeste rørledningen på norsk sokkel: Ved Aasta Hansteen-feltet, skal de ned på 1 260 meter. Det er også første gang i verden at et rør på 36 tommer i diameter legges på så stort dyp.

Skytteltrafikk

Fartøyet er en enorm, velsmurt rørleggingsmaskin som stadig trenger forsyninger av rør. Hvert rør er 12,2 meter langt, fartøyet legger rundt fire kilometer rør til daglig. Det betyr at de trenger over 300 rør hver eneste dag, det vil si at de trenger to til tre båtlaster med rør om dagen.

To kraner jobber kontinuerlig som flittige maur der de løfter om bord hundrevis av rør. Ett for ett løftes de mellom 12 og 15 tonn tunge rørene om bord – og når én båt er tom tar det ikke mange timene før nok en av de seks båtene som går i skytteltrafikk kommer for å levere enda flere rør.

– Rørene kommer nå fra Wasco i Mo i Rana, der de er coatet . Det vil si at det er lagt på et betonglag både for å beskytte dem mot tråling og for å gjøre dem tunge, forteller Kristensen.

Samlebånd

Når røret løftes om bord på Solitaire går det inn i et enormt samlebånd. Røret beveger seg fra stasjon til stasjon gjennom fabrikken på det 397 meter lange og 41 meter breie fartøyet, der det står operatører som utfører sine spesialiserte oppgaver. Det sveises, det kontrolleres, det sveises mer og kontrolleres igjen før skjøtene beskyttes og røret blir en del av den lange halen med rørledning som Solitaire legger bak seg.

Og det er ikke en helt rett linje:
– Vi har gjort grundige undersøkelser av havbunnen i forkant for å finne beste ruten og blant annet unngå koraller og store steiner, forteller Arne Fosse, Statoils leder for konstruksjonsarbeidet i Polarled.

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter