Oljeanalytiker: Statoil risikerer ryktet sitt på Lofoten

Statoil krever at det åpnes nye leteområder på norsk sokkel, og spesielt interessant er Lofoten. Selskapet risikerer at de unge vender dem ryggen, sier oljeanalytiker i Nordea Markets Thina Saltvedt.

- Hvis man bare ser på kostnadene, kan det godt være at det blir billigere å produsere i Lofoten og Vesterålen enn i Barentshavet. Men jeg legger inn en del andre kostnader som ikke går på produksjon, som omdømmerisiko, sier Saltvedt til Aftenbladet.

Oljeanalytikeren mener at både lokalvalgene og skolevalgene rundt om i landet har vist at de unge i dag er mer miljø- og klimabevisste.En meningsmåling som InFact utførte for Lofotposten, Amedia og NRK i Nordland i midten av september, viste i tillegg at flertallet av innbyggerne i Lofoten og Vesterålen er negative til olje- og gassutvinning. Og det er nettopp blant de unge at motstanden mot oljeåpning har økt.

- Den generasjonen som vokser opp nå har et annet fokus på miljø og klima. Derfor tror jeg det blir vanskeligere å få gjennom en åpning av dette området, sier Saltvedt.

Statoil vil ha mer

Statoil på sin side mener at det er viktig å åpne disse områdene så raskt som mulig. Konsernsjef Eldar Sætre sa på Arbeiderpartiets industrikonferanse på mandag at det er helt nødvendig med nye arealer for leting. Statoil ser på Lofoten og Vesterålen som et av de mest prospektive uåpnede områdene på norsk sokkel.

Store funn gjør at det tar kortere tid å modne fram utbyggingsløsninger. Men vanligvis vil det ta rundt 15 år fra et område åpnes til feltet kan settes i produksjon. Det betyr at selv om dersom Lofoten åpnes i 2017, vil det mest sannsynlig ikke være et felt i produksjon der før etter 2030.

- Jeg tror ikke velgerne og de nye folkevalgte på den tiden vil komme til å godkjenne dette. Skal man planlegge noe i 2030 som skal vare i 50 år, er det disse som må overbevises, sier Saltvedt.

Les hele saken fra Aftenbladet her

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter