Rederiene sliter
Island Chieftain ved kai på Horvnes. Foto: Kari-Ann Dragland Stangen
Mange rederier forhandler nå om løsninger med sine lånegivere i kjølvannet av nedturen i offshoremarkedet.
Ett av selskapene som nå er i tett dialog med sine banker er Island Offshore i Ulsteinvik som i Norskehavet bl.a har kontrakter med Statoil og BP for transport ut til feltene Norne og Skarv, hvor de benytter skipet Island Chieftain.
Selskapet har et børsnotert obligasjonslån på 700 millioner som har forfall i første del av april. Ved utgangen av tredje kvartal 2015 hadde Island Offshore en samlet gjeld på 9,7 milliarder kroner. Av dette var 7,5 milliarder gjeld til banker og finansinstitusjoner.
Dagens næringsliv melder at meglerhuset Carnegie og DNB Markets er hentet inn som selskapets finansielle rådgivere. Island Offshore er Norges femte største aktør i sitt segment med 28 skip og 3 fartøy under bygging.