Kom seg inn, da mange måtte ut

 

På Horvnes: 21-åringen Jakob Bøe fra Træna har fast jobb i rederiet Eidesvik, og jobber på subsea-fartøyet «Seven Viking». Foto Mariann Vatne

Mariann Vatne Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Da Jakob Bøe begynte på brønnteknikk på Sandnessjøen videregående skole, var det stor kamp om skoleplassene som nærmest ville garantere ungdommen en jobb i en attraktiv bransje. Høsten 2014 var han ferdig med lærlingtida i Transocean, og hadde et fagbrev som boredekksarbeider – som han knapt kunne bruke til noe.

– Oljeprisen var begynt å gå ned, og vi fikk ganske tidlig beskjed om at vi ikke kom til å få jobb. En boredekksarbeider er jo veldig spesialisert innen oljebransjen, det er ikke noe landbasert alternativ. Så jeg så ganske mørkt på det, forteller han.

Fikk fast stilling.

Løsninga ble å vende seg mer mot det maritime. Han tok sikkerhetskurs for sjøfolk, la ut masse CV-er og gjorde det klart at han var villig til å ofre jul og nyttårsaften. Han fikk napp på et par vikariater, før rederiet Eidesvik ringte – våren 2015 – og ba ham søke på ei scale squeeze-stilling hos dem.

– Det er ei kombinert stilling, som innebærer både arbeid på dekk som matros og rigger, og i maskin som pumpeoperatør. Det var ingen andre om bord som ville ha stillinga, sier Bøe, som hadde gode skussmål etter et vikariat på samme båt.

21-åringen er glad for at han tok ei stilling som var lite populær. Det gikk ikke lang tid før også Eidesvik måtte gjennom en runde med oppsigelser, og hans stilling ble skjermet i prosessen.

– 80 ansatte måtte gå, og mange av dem var fra denne båten. Jeg fikk beholde jobben fordi dette er ei spesialisert stilling som de ikke ville ha gjennomtrekk i. Vi er bare to som har denne stillingskategorien på båten, sier han, og legger til:

– Så jeg var veldig heldig.

Mobilisering på Horvnes.

Det 106 meter lange subsea-skipet «Seven Viking» eies av Eidesvik og Subsea 7 i lag. Eidesvik tar seg av den maritime virksomheten, og har det maritime personellet om bord, mens Subsea 7 driver undervannsvirksomheten og har ROV-personellet.

Skipet, som sto ferdig i 2013 og ble kåret til «Ship of the year» samme år, har plass til et mannskap på 90. De jobber med IMR – Inspection, Maintenance and Repair, eller inspeksjon, vedlikehold og reparasjon – på kontrakt for Statoil. Men akkurat nå er de på et litt annet oppdrag for Statoil. Det har brakt trænværingen Jakob Bøe til hjemlige trakter i jobben. Før helga la båten til kai på Horvnes i Sandnessjøen for å gjøre klart til å jobbe med oppkobling av Aasta Hansteen-feltet, et oppdrag som skal vare en måneds tid.

– Det er første gang vi mobiliserer i Sandnessjøen, forteller Bøe.

Fornøyd med turnus.

Bøe er eneste helgelending på «Seven Viking». Eidesvik har adresse på Bømlo, og mange av kollegene er vestlendinger. Etter siste nedbemanningsrunde, er det heller ikke mange 21-åringer i staben. Ansiennitetsprinsippet veier tungt, og gjennomsnittsalderen har økt.

– De fleste om bord kunne sikkert vært foreldrene mine, sånn aldersmessig, sier han.

På «Seven Viking» har Bøe en fire-fire-turnus. Fire uker på jobb, og fire uker hjemme i Træna. Om bord har han 12 timer på, og 12 timer av. Det passer ham utmerket.

– Når du legger deg, får du sove i ett strekk. I tillegg til å ha tid til å trene, gå på land eller se en film. De tar godt vare på oss her. Vi går til duk og dekket bord hver dag. Det er TV på hver lugar, gym, solarium, badstu, store flatskjermer og Playstation-konsoller. Eller brettspill og yatzi, for de som liker det.

Renser rør.

Rederiet Eidesvik driver både med supply, subsea og seismikk, og «Seven Viking» opererer innen subsea. Selv om Jakob Bøe opprinnelig utdannet seg mot oljeboring, kommer han i kontakt med oljeproduksjonen også som såkalt scale-operatør.

– Men da handler det mer om å ivareta brønner som allerede er i produksjon, sier han.

«Scale squeeze» går altså ut på å fjerne belegg – scale – som legger seg inni rørene som kommer opp fra havbunnen, og som gjør det trangere for olja å passere.

– Man kan kalle det syrevask, forklarer Bøe, men legger til at «Seven Viking» jobber med mye mer enn det; i hovedsak å installere, vedlikeholde og reparere subsea-installasjoner.

Båten er for det meste på jobber i Nordsjøen. Av og til kan Jakob Bøe se riggen som han hadde lærlingtida på – «Transocean Barents» – når han er innom Kristiansund.

– Der ligger den nå, i opplag. Han vet ikke om noen i hans brønnteknikk-klasse som fikk jobb etter lærlingtida i Transocean og Maersk. De som gikk ut året etter, fikk det trolig enda vanskeligere. De fleste i brønnteknikk-klassen som var ferdig i år, står uten lærlingplass per nå. Nesten ingen har søkt seg dit til høsten.

– Jeg anser meg selv som heldig. Dette er ei internasjonal næring, og det går i rykk og napp, konstaterer han.

– Og når oljeprisen er lav, er jo det første som går bort, seismikken, deretter de som borer. Hvis man tjener dårlig på olje, så leter man ikke etter mer. Det er for dyrt. Bakdelen med utdanninga jeg tok, er jo at den kun er rettet mot oljeboring, og det gjør den veldig sårbar, i motsetning til for eksempel en elektriker, som kan jobbe både på plattform og på land.

Selv om han ikke ser for seg et helt yrkesliv i den stillinga han har nå, tror han han gjør klokt i å holde fast på den ennå ei stund.

- Man kan nok ikke være matros hele livet i denne bransjen, man er for utsatt for utflagging. Jeg må nok videreutdanne meg, og skal jeg fortsette innen det maritime, blir det offisersutdanning, eller teknisk fagskole. Men når jeg har fast stilling her nå, skal jeg prøve å holde på den. Jeg vil helst ha mer arbeidserfaring før jeg studerer videre.

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
Sales Executive,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
Marketing Manager,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter