The Salmon

«Live» laks på Aker Brygge

Bilde: Slik ser arkitekten for seg opplevelsessenteret «The Salmon» på Tjuvholmen. Animasjon: Lax Expo

Therese Jægtvik, Helgelands Blad

Et nytt opplevelsessenter for laks åpner snart påTjuvholmen i Oslo.

– Det er jo ikke lakseoppdrett i Oslofjorden, men med moderne teknologi kan vi bringe en del av Helgelandskysten til Oslo, sier Aino Olaisen i firmaet Lax Expo AS, som eies av laksegiganten Nova Sea og Thema Eiendom (Petter Sandberg).

Sammen skal de drive opplevelsessenteret «The Salmon» på Tjuvholmen.

– Jeg har allerede spurt om å få sommerjobb der neste år. Jeg går med en skrekkblandet fryd. Det blir veldig spennende fremover, sier Olaisen.

Petter Sandberg har bakgrunn fra event-bransjen, blant annet gjennom et langvarig samarbeid med Ivar Dyrhaug.

Levende bilder

Video fra anleggene til Nova Sea, sendt til senteret i Oslo blir en viktig del av senteret. Der skal publikum blant annet få se fôring av fisken. I tillegg til å opplyse om driften av et anlegg, kommer de til å lage videoer om livssyklusen til laksen, fra den klekkes til den er fullvoksen.

Først blir det en myk åpning i oktober, før det bygges videre på lokalene over nyttår. Det skal blant annet bygges et auditorium der skoleklasser kan få lære om laksenæringa.

– Skoleklasser er en gruppe vi jobber veldig målrettet mot. Og lærerne som vi har vært i kontakt med i Oslo har vært svært positive til senteret. Det er ikke så mange lett tilgjengelige steder for dem i byen der de kan lære om det som skjer ellers i landet, forteller Olaisen.

For å engasjere skoleklassene har de samarbeidet med Kahoot for å lage quizer som klassene kan delta i under besøket.

– Man lærer bedre når man pirrer nysgjerrigheten litt så vi tror det blir en fin måte å engasjere skoleklassene, sier hun.

Ikke glansbilde

Men senteret er åpent for alle. Turister og folk som bor i området er velkomne til å stikke innom for å lære mer om laksen og næringen. Og til å delta i diskusjoner.

– Det er veldig mye som skrives og sies om lakseoppdrett, og vi ønsker å åpne for diskusjoner med de besøkende. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er utfordringer i næringen.

– Vi kommer ikke til å fremstille dette som noe glansbilde, men ønsker samtidig å kunne avkrefte noen myter som lever i beste velgående i dag. Det er for eksempel fortsatt mange som tror at vi bruker antibiotika på anleggene i dag, og det stemmer jo ikke, sier Olaisen.

På «The Salmon» ønsker de å være åpne om hvordan laksenæringen jobber for å forbedre bransjens metoder, for eksempel tiltak mot lakselus. Det vil være guider til stede om skal lede besøkende gjennom senteret, i tillegg til intuitive installasjoner som besøkende kan utforske selv.

Smak er viktig

På «The Salmon» kommer man også til å kunne få smake på laks tilberedt på forskjellige vis.

– Hvis jeg er på omvisning på en vingård, vil jeg jo gjerne smake på vinen. Så jeg tenker det blir det samme med laksen her. Man skal kunne få smake laks rå, grillet, gravet, røkt og alle de andre måtene man kan servere laks. Det blir generelt mye snakk om næring og drift, men det er jo tross alt en matvare til syvende og sist, sier Aino Olaisen.

 

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter