DamenTasmanic Winter

Nye rederier prøver Den nordlige sjørute

”Tasmanic Winter” kom 28. oktober fram til Rotterdam etter en vellykket tur gjennom NSR med last fra Kina for den store hollandske verftsgruppen Damen. Alle foto: Damen.

HavPuls: Leiv Nordstrand

De russiske olje- og gasselskapene er de største brukerne av Den nordlige sjørute (NSR), avgrenset av russerne til farvannet mellom Karahavet i vest og Beringstredet i øst. Det gjelder både frakt av utstyr inn og olje og gass ut. Fram til slutten av august utgjorde samlet frakt opp mot 10 mill. tonn, og det aller meste var en voksende transport av olje og gass ut av området. Gass er blitt viktig etter at Novatek kom i gang med eksport fra Yamal LNG i desember i fjor.

Men rederier frakter også annen last for å se på muligheten for varig gjennomfart. Kinesiske Cosco har alt i flere år brukt ruten for noen laster. Mest oppsikt vakte det at danske Mærsk, verdens største rederi innen containerfrakt, gjorde en prøvetur i august/september. Mærsk har betydelig linjefart mellom Europa og Asia og sendte et helt nytt fartøy med isklasse på sin første tur direkte etter overlevering fra et kinesisk verft.

 Endog Hapag-Lloyd’s ekspedisjonscruiseskip ”Bremen” med to hundre passasjerer gikk NSR fra vest mot øst i sommer og innleder kanskje en ny fart med polarturisme i de russiske nordområdene.

Et annet rederi som prøver ruten, er tyske Heino Winter i Hamburg, som er med i samseilingen United Heavy Lift. I 2011-2012 fikk rederiet overlevert en serie på fire tungløftfartøy på ca. 19 000 dwt med isklasse fra et kinesisk verft. I fjor tok et av dem turen fra Kina til Vest-Europa, og i år har to andre forsert seg fra øst til vest gjennom disse farvannene.

Damen.medlast

Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
 
Petter Kaasen
annonsekonsulent,
tlf. 75 07 03 84
Mob: 957 33 008
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
tlf. 75 07 03 16
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter