Kjell Magne Tysnes fra Equinor (t.h.) er storfornøyd med leveransene fra Tess Sandnessjøen. Fra venstre: Rikard Bosness, Eirik Johansen, Knut Haugan og Roy Olsen.

Morten Hofstad Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Tess-butikken i Sandnessjøen har doblet salget, og vurderer å hente inn mer folk og skaffe mer plass.

Da Tess etablerte seg i leide lokaler på Horvnes for knapt ti år siden, solgte de rørdeler, slanger, koblinger for 12-13 millioner. Nå sier daglig leder Roy Olsen at salget har vokst til rundt 25 millioner.

Kan blir fler

Forretningen har fire ansatte, og teller på knappene om å skaffe fler. Og lokalene begynner å bli for trange for virksomheten.

Olsen jobber blant annet med å rekruttere egne folk som kan reise ut på installasjonene for å drive reparasjon og inspeksjon.

– Får vi leveranser, får også andre i vårt nærområde leveranser. Det handler om at lokalmiljøet leverer i fellesskap, sier Roy Olsen.

Selger direkte

En årsak til veksten for Tess er direkte avtaler med oljeselskapene som driver Skarv, Norne, og Aasta Hansteen. Equinor driver de to sistnevnte, og vil bidra til å løfte fram effekten av en uttalt strategi om å øke volumet på lokale anskaffelser.

– Lokale ringvirkninger er viktig for vår legitimitet som operatør i landsdelen. Dessuten har strategien et perspektiv om å få til mer kostnadseffektive og miljøvennlige anskaffelser, sier informasjonssjef i Equinor, Sverre Kojedal.

– Vi er inne i en god sirkel nå. Tilbakemeldingene fra dem som benytter Sandnessjøen som sted for skipsanløp er at de er strålende fornøyd, sier Kjell Magne Tysnes, som har logistikkansvar i Equinor.

Tysnes trekker fram subseafartøyet Northsea Giant, som skulle benytte Sandnessjøen et par uker, men ble her et halvt år under et større prosjekt på sokkelen.

– Vi får gode leveranser, god service – fort, sier Tysnes.

En annen fornøyd Equinor-ansatt er Fredrik Nordnes, som leder arbeidet på subsea-anlegget.

– Våre kunder, som Aker Solutions og Baker Hughes, er utrolig fornøyd med hva de får levert her i Sandnessjøen. Vi vil være med på å bygge opp lokal kompetanse hos våre leverandører, sier Nordnes.

Sparkesykkel

– Hva er det oljeselskapene etterspør fra Tess?

– De trenger alt fra HiTech nipler og koblinger, til ekstrahjul på sparkesykler, sier Olsen.

Han legger til at Tess også driver reparasjoner, og har landsdelens største «slangepresse», et verktøy for å reparere gummislanger med stor dimensjon, forteller Roy Olsen.

 


Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter