Foto: Equinor

Morten Hofstad Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

På Norne-feltet ser operatøren Equinor på mulighetene for å kutte kraftproduksjonen om bord fra to til én generator. Hensikt: Redusere utslipp. Batteripakker er blant alternativene som vurderes.

Norne-skipet får som kjent store mengder elektrisk kraft fra gassfyrte generatorer om bord. Kraftproduksjonen medfører utslipp av flere hundre tusen tonn CO2 i året.

Lav utnyttelse

De to generatorene på Norne driftes begge med en gjennomsnittlig belastning rundt 52 prosent. Dette gir dårlig kapasitetsutnyttelse, unødvendig høyt gassforbruk, og dermed også unødvendig høye utslipp av CO2. Det siste på grunn av at effektiviteten blir lavere med lavere belastning.

– Med bakgrunn i dette har vi igangsatt et prosjekt som har som formål å finne en teknisk løsning for å kunne drifte Norne med kun én hovedkraft-generator og dermed oppnå høyere virkningsgrad, mindre gassforbruk og lavere CO2-utslipp til luft, sier Ivar Steffensen.

Han er produksjonssjef på Norne.

– Vi trenger en ny løsning for å redusere feltets CO2-avtrykk, redusere driftskostnader og derigjennom forlenge feltets økonomiske levetid, sier Steffensen.

Har kuttet allerede

Normalt kraftbehov på Norne er rundt 18,6 megawatt. Flere tiltak som er gjennomført har allerede kuttet kraftbehovet med to megawatt.

– Maksimal ytelse på hver av dagens to hovedkraftgeneratorer er 20-21 megawatt. I teorien kunne det dermed vært tilstrekkelig med bare én generator i drift allerede i dag. Men av sikkerhetshensyn er det nødvendig å ha to hovedkraftgeneratorer i drift store deler av året, sier prosjektleder Helle Kristine Fossbakk.

Norne er likevel avhengig av tilgang på 24-25 megawatt i perioder der styrepropellene (thruster) er i hyppig bruk.

– Prosjektet holder nå på med en konseptstudie av de mest relevante tekniske løsningene for å kunne drifte Norne med kun én hovedkraftgenerator i drift, også ved topper som oppstår når thrustere slår inn. Dette kan løses ved å erstatte en av dagens turbiner med en turbin med større ytelse. Alternativt kan andre tiltak bidra til å nå målet, sier Fossbakk.

Studien, som startet i desember 2020, utføres av Aibel og valg av konsept planlegges i september. Gjennomføring kan komme i 2024, avhengig av konseptvalg.

Kutte avgifter

Siden 2008 har det blitt gjennomført rundt 440 tiltak for å redusere utslipp og dermed karbonintensiteten i Equinor.

– Dette er viktige tiltak som både reduserer utslipp og reduserer utgifter. Det at utslippskuttene kommer raskt, er ekstra verdifullt. Ambisjonene våre handler ikke bare om elektrifisering, vindkraft, hydrogen og karbonfangst, vi må gjøre alt det og mange operasjonelle forbedringer samtidig, sier Steffensen, som vil legge til at teamet er stolte over arbeidet som er utført og de resultater som allerede er oppnådd.


Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter