Foto: Equinor ASA
Redaksjonen
Akkurat nå er Njord A på vei nordover og tilbake til feltet for 20 nye år i produksjon etter en omfattende oppgradering.
Seilasen startet fra Stord like før klokka 07 i dag tidlig og beveger seg nå med drøye 3 knops fart langs Stord.
Njord Future er et helt unikt prosjekt der en plattform for første gang er slept til land, oppgradert og slept tilbake til feltet for 20 nye år på feltet. Njord A-plattformen ble opprinnelig bygget av Aker. Skroget i Verdal - plattformdekket på Aker Stord. 6. august 1997 ble plattformen slept til feltet, 30. september 1997 startet produksjonen.
Opprinnelig skulle feltet produsere til 2013, men operatøren fikk ut mer olje og gass enn forventet (økt utvinningsgrad) – og det ble i tillegg gjort nye funn nær feltet.
Til land for oppgradering
I 2016 ble plattform og lagerskip tatt til land for en omfattende oppgradering og produksjon i 20 nye år. 25. august 2016 kom Njord A tilbake til Stord.
Knapt noen del av Njord A-plattformen har forblitt urørt, og den totale egenvekten er økt med 23 prosent. Oppgraderingene på skroget har økt plattformens oppdrift med 24 prosent, og kapasiteten for nyttelast på dekket er økt med 31 prosent.
Det gjenstår om lag 175 millioner fat oljeekvivalenter i Njord og Hyme. I tillegg gjør oppgraderingen av Njord det også mulig å bygge ut havbunnsfeltene Bauge og Fenja.
Bauge, operert av Equinor og Fenja, operert av Njord-partner Neptune Energy bidrar med over 100 millioner fat oljeekvivalenter.
Lagerskipet, Njord Bravo, ble oppgradert ved Aibel i Haugesund. Det er nå i Kristiansund og blir slept til feltet i mai.
Njord-feltet ligger i Norskehavet, 130 kilometer nordvest for Kristiansund og 30 kilometer vest for Draugenfeltet. Vanndybde 330 meter.