«Norwind Breeze», Norwind Offshore's første båt, er snart klar for levering fra Vard i Brattvåg. Foto Vard. 

Leiv Nordstrand

Verftsindustri og rederier på Møre strevde lenge i motvind da det nærmest ble slutt på kontraheringer til offshorenæringen fra 2014. Men havvind er et av alternativene i omstillingen.

Rem Offshore i Fosnavåg fikk således ”Rem Energy” fra Green Yard Kleven i Ulsteinvik i desember, et fartøy som gikk rett på kontrakt til tyske Siemens Gamesa. Og naboen Ulstein verft, som har designet båter for Siem i vindkraft og bygd flere for utenlandske rederier, har endog fått en liten fot innenfor i kinesisk havvind for sitt design. 

Rent havvindrederi

Men siste og største utslag er et rent havvindrederi, Norwind Offshore, etablert i fjor. Medlemmer fra familierederiene Farstad og Volstad står bak, pluss de fra Kleven-familien som driver Bunker Oil i Ålesund. Andre av familien er siden 2018 ute av Kleven-verftet, som under nye eiere bl.a. har grønt fokus på opphogging, eller resirkulering, som det heter nå, av eldre forsyningsfartøy og annet. 

-Norwind Offshore har i to omganger skrevet kontrakt med Vard-gruppen på i alt fem båter, hvorav fire er nybygg. Kontrakten for de tre første har en ramme på ca. 1,4 mrd. kr. Finansieringen skjer gjennom Eksfin og lokale banker, og dessuten støtte fra Enova, opplyser direktør Svein Leon Aure i Norwind. 

Norwind får først overlevert et ombygd forsyningsfartøy tilhørende Vard. Det ble bygd ved Vards verft i Vietnam, men et rederi som ikke fullførte kontrakten, gjorde Vard til skipsreder. Det har vært leid ut bl.a. til DOF og kom til Vard i Brattvåg i desember for ombygging, men eies av Vard til overleveringen skjer 30. mai. Da får det navnet «Norwind Breeze» og går på kontrakt med danske Ørsted i Nordsjøen.

Vard i vinden

Som kjent eies Vard Group AS av italienske Fincantieri, og gruppen har foruten verftene på Sunnmøre og i Romsdal, et i Brasil og et i Vietnam, og et skrogverft i Braila i Romania. Braila ligger ved utløpet av Donau, der det er stålverk som sikrer tilgang til byggemateriale. Skroget til det første nye Norwind-fartøyet er under bygging, og slepes så til Brattvåg for videre utrustning, bl.a. installeres motoren der, opplyser ansvarlig for nybyggene hos Norwind, Torstein Davik. Foruten Vard Design er også Vard Electro og Seaonics i Vard-gruppen involvert. Det andre bygges av verftet i Vietnam, som i mars for øvrig leverte et annet vindfartøy for et rederi med kontrakt for Ørsted på Taiwan.

Norwind har hatt opsjon på to nybygg til, og kontrakt nr. 2 med Vard ble inngått i april. Her er det foreløpig ikke tatt beslutninger om bygging. 

 

 

 


Magasinet

Annonsering

For mer informasjon
og annonsering kontakt

 
john are 
 
John Are Schei
markedskonsulent,
Mob: 415 22 635
 
 
Per-Arne Rødli Rønning
markedssjef,
Mob: 977 51 390
 

Andre nyheter